Ukážka č. 1

Milí rodičia, vážení hostia !

V živote človeka sú chvíle, na ktoré túžobne čaká a ktoré sa mu svojím obsahom vpisujú hlboko do vedomia.

Dnes, milí rodičia, keď držíte na rukách svoje prvorodené dcérky a synčekov, spoločne prežívate jednu z takýchto chvíľ. Vieme všetci, s akou túžbou ste očakávali svoje dieťatko, ktoré sa stalo najhlbšou súčasťou vášho bytia, svedectvom vašej lásky k životu. Je vám odmenou i darom : odmenou za lásku, s akou ste ho očakávali a prijali, a je aj vaším darom života.

Milujte svoje deti, lebo sú najhodnejšie milovania. Vlastnia hodnoty, ktoré bývajú dospelým odopreté. Čistota a nevinnosť – pre nás je to túžba, ideál, pre ne skutočnosť. Ešte nehovoria, ale ich oči sú ako obloha popísaná hviezdami. Šíri sa z nich úsvit jarnej prírody a premáha vás pocit, že ste pri prameni krásy, pred prahom čistoty a nezdolateľnej istoty. Vaše deti sú vaša budúcnosť …

( úryvok )

  1. Ku ktorému jazykovému štýlu by ste priradili text ?
    hovorovému
    publicistickému
    rečníckemu
    umeleckému

     

  2. Ako sa nazýva slohový útvar v ukážke ?
    slávnostný prejav
    rozprávanie
    prívet
    oznámenie o narodení dieťaťa

     

  3. Čo by mal rečník dodržať ?
    očný kontakt a vhodné uplatnenie zvukových vlastností reči
    spisovnú výslovnosť
    familiárny prístup
    melódiu viet, prestávky

     

  4. Prečo sú vo zvýraznenej vete úryvku čiarky ?
    ide o viacnásobný vetný člen
    ide o oslovenie
    ide o vsuvku
    ide o časticu

     

  5. V ktorej z možností sa nachádzajú citovo zafarbené slová ?
    bohatstvo, chudoba
    kúpalisko, električka
    dcérky a synčekovia
    hodiny, zastávka

     

  6. V ktorej z možností je správny pravopis ?
    Vaše deti sú i vaša budúcnosť
    Vaše deti sú i Vaša budúcnosť
    vaše deti sú i vaša budúcnosť
    vaše deti sú i Vaša budúcnosť

     

  7. V ktorej z možností sa nevysloví vo všetkých slovách mäkko slabika de, te, ne, le, di, ti, ni, li?
    nehovoria, pri prameni, vaše deti
    držíte, ideál, nezdolateľnej
    v živote, túžobne, svedectvom
    najhodnejšie, z nich, očakávali

     

  8. V ktorej z možností nastáva vo všetkých prípadoch spodobovanie ?
    hlboko, prvorodené, odmenou i darom, za lásku, vaše deti
    v živote, vlastnia, túžobne, vášho, do vedomia, na rukách
    vpisujú, z takýchto chvíľ, najhlbšou, k životu, pred prahom
    z nich, pri prameni, všetci, očakávali ste, s akou

     

  9. Ktorá časť prejavu v ukážke chýba ?
    oslovenie
    úvod
    jadro
    záver

     

  10. Ktoré jazykové prostriedky dokazujú, že ide o slávnostný prejav ?
    veľa podstatných mien
    obrazné pomenovania
    pomlčky
    veľmi dlhé vety

     

  11. Ktorá z možností uvádza názvy básnických prostriedkov v správnom poradí ?
    prameň krásy, ich oči sú ako obloha popísaná hviezdami, prah čistoty, vpisujú sa do vedomia
    epiteton, metafora, prirovnanie, personifikácia
    prirovnanie, personifikácia, metafora, metafora
    metafora, metafora, personifikácia, prirovnania
    metafora, prirovnanie, metafora, personifikácia

     

Ukážka č. 2

Mňa z tisíc ciest len jedna cesta láka,
čo vedie domov v krajinu otrokov,
do diery krvavého vlkolaka,
kde s láskou čistou, láskou hlbokou

ma moja biela otrokyňa čaká,
jak bohatiera s pomstou divokou
a nie viac pokorného úbožiaka,
rozplakaného od okov.

Tou cestou pôjdem, no neprídem prv,
kým hnev, nímž srdce vrie a horí líce
čo zasadol, sťa mrak do mladých bŕv,

nevlejem v holubičie státisíce,
by vycedili vraha čiernu krv
na hanobenie mojej krásavice.

Janko Jesenský – Slovenčine

  1. Aký literárny druh predstavuje ukážka č. 2 ?
    drámu
    veršovanú epiku
    lyriku
    neveršovanú epiku

     

  2. Ako nazýva slovenčinu básnik v ukážke č. 2 ?
    čierny vrah
    krvavý vlkolak
    biela otrokyňa
    moja krásavica

     

  3. Aký rým použil básnik v prvých dvoch strofách v ukážke č.2 ?
    združený
    obkročný
    striedavý
    postupný

     

  4. Akým umeleckým prostriedkom je ôsmy verš v ukážke č. 2 ?
    epiteton
    metafora
    prirovnanie
    aliterácia

     

  5. Z ukážky č. 2 vyplýva, že :
    básnik je šťastný, že sa vráti k svojej manželke
    básnik je šťastný, že opustí cudzinu
    básnik chce ochraňovať slovenčinu
    básnik chce ublížiť krvavému vlkolakovi

     

  6. V ktorom verši ukážky č. 2 nájdeme prirovnanie ?
    v 1. verši 2. strofy
    v 4. verši 1. strofy
    v 3. verši 3. strofy
    v 3. verši 2. strofy

     

  7. Ktoré slovo tvorí synonymum k slovu hanobiť ?

     

  8. Aký význam má slovo bŕv v ukážke ?
    brvná
    duše
    obočie
    ramená

     

  9. Ktorá dvojica slov tvorí antonymá ?
    láskou čistou – láskou hlbokou
    srdce vrie,- horí líce
    rozľakaného – rozjasaného
    čierna krv- mladé brvy

     

  10. Ktorý z literárnych žánrov sa zaraďuje medzi lyrické literárne druhy ?
    sonet
    paródia
    balada
    muzikál

     

  11. V ktorej z možností nie je frazeologická jednotka ?
    Kto chce kam , pomôžme mu tam.
    Ideš na koberec ?
    Zapíš si to poriadne za uši !
    Povysávaj, prosím, koberec !

     

  12. V ktorej z možností je uvedená správna odpoveď ?
    anekdota – vyjadruje vieru v slobodu národa
    sylabický veršový systém – autor tvorí básne s rovnakým počtom slabík v každom verši
    populárna pieseň – veľpieseň
    epizeuxa – štylistická figúra založená na opakovaní slov na začiatku veršov

     

  13. V ktorej z možností je správne vysvetlený význam slova cudzieho pôvodu ?
    infikovať – zaviesť nákazu
    trikolóra – jednofarebná látka
    polygrafia – výroba filmov
    antireumatický – mnohopočetný

     

  14. V ktorej z možností nie je jednočlenná veta ?
    Píska mi v ušiach.
    Chachacha !
    Do rána padal sneh.
    Zbojnícka mladosť

     

  15. V ktorej z možností možno vety spojiť do priraďovacieho súvetia a použiť spojku ale ?
    Veľa sľubovala. Málo splnila.
    Krížom slamky nepreloží. Vylihuje cele dni.
    Musíme sa vrátiť ? Máme čakať ?
    Najprv si odložte. Potom vám ukážem byt.

     

  16. V ktorej z možností píšeme - y - ?
    v interiér - , o interpunkci -
    do Kóre -, nové hotel-
    v Odyse - , na papier -
    o demokraci- , v tunel -

     

  17. V ktorej z možností sú správne určené vetné členy v nasledujúcej vete ?
    Zo svojej skrýše sme mali výborný výhľad na pobrežie.
    zhodný prívlastok, predmet, prísudok, zhodný prívlastok
    zhodný prívlastok, príslovkové určenie miesta, prísudok, zhodný prívlastok, nezhodný prívlastok
    zhodný prívlastok, príslovkové určenie miesta, prísudok, zhodný prívlastok, predmet
    nezhodný prívlastok, príslovkové určenie miesta, prísudok, zhodný prívlastok, nezhodný prívlastok

     

  18. Ako nazývame literárne dielo monografického charakteru písané formou záznamov zachytávajúcich udalosti a zážitky z osobného a spoločenského života ?
    denník
    western
    biografický román
    dievčenský román

     

  19. Ktoré dramatické dielo je založené na symbióze slova, hudby, spevu a tanca ?
    film
    divadlo
    muzikál
    televízna hra