Okruhy maturitných tém
 
Ústna forma internej časti maturitnej skúšky z anglického jazyka – úroveň B1 (nižšia úroveň) 
1. Rodina 
- životopis (osobné údaje: meno, bydlisko, dátum a miesto narodenia, rodinný stav, významné momenty v živote), 
 
- členovia rodiny (zovňajšok, charakter, záľuby), 
 
- rodinné vzťahy (vzťahy medzi súrodencami, rodičmi a deťmi, starí rodičia, pomoc v rodine, domáce práce, všedné dni a rodinné oslavy. 
 
 
2. Kultúra a umenie 
- možnosti kultúry v meste a na vidieku (múzeá, výstavy, divadlá, kiná, koncerty, cirkus, tanec), 
 
- obľúbená oblasť kultúry a umenia (žánre, známe osobnosti), 
 
- návšteva kultúrneho podujatia. 
 
 
3. Šport 
- druhy športu (kolektívne, individuálne, letné a zimné, atraktívne športy, rekreačný a profesionálny šport),
 
- šport, ktorý ma zaujíma (aktívne, pasívne), dôvody, 
 
- význam športu pre rozvoj osobnosti (fyzické a duševné zdravie, vôľové vlastnosti, charakter). 
 
 
4. Bývanie 
- môj domov (opis prostredia, v ktorom bývam, vybavenie miestností), 
 
- bývanie v meste a na vidieku (výhody a nevýhody), 
 
- ideálne bývanie (vlastné predstavy o bývaní).
 
 
5. Obchod a služby  
- nákupné zariadenia (obchody, hypermarkety, trhoviská),
 
- služby (pošta, banka, polícia, čerpacia stanica), 
 
- reklama a vplyv reklamy na zákazníkov.
 
 
6. Starostlivosť o zdravie  
- ľudské telo,
 
- bežné a civilizačné choroby, úrazy, telesné a fyzické stavy, návšteva u lekára, v lekárni,
 
- zdravý spôsob života (správna životospráva, telesná a duševná hygiena).
 
 
7. Cestovanie 
- prípravy na cestu, dôvody, cieľ a význam cestovania (za prácou, na dovolenku, služobne), 
 
- dopravné prostriedky (výhody a nevýhody jednotlivých dopravných prostriedkov),
 
- individuálne a kolektívne cestovanie (spôsob a druhy dopravy, druhy ubytovania, stravovanie). 
 
 
8. Vzdelanie 
- školský systém (typy školských zariadení, skúšky, organizácia školského roka, klasifikácia, prázdniny), 
 
- vyučovanie (rozvrh hodín, predmety, prestávky, školské stravovanie, aktivity na hodine),
 
- život žiaka (voľný čas, záľuby, mimoškolské aktivity, brigády, priatelia, vreckové). 
 
 
9. Zamestnanie 
- typy povolaní (fyzická a duševná práca), voľba povolania, jej motivácia,
 
- trh práce (ponuka pracovných miest a nezamestnanosť, žiadosť o zamestnanie, profesijný životopis, prijímací pohovor),
 
- pracovný čas a voľný čas (zdokonaľovanie práce, nové technológie). 
 
 
10. Vzťahy medzi ľuďmi 
- medziľudské vzťahy (v rodine a v škole, susedské, generačné),
 
- priateľstvo a láska (hodnotový systém, postoje, stretnutia, oslavy), 
 
- spoločenské problémy (vzťah spoločnosti a jednotlivcov k postihnutým, závislým a bezdomovcom).
 
 
11. Človek a príroda 
- ročné obdobia, počasie,
 
- príroda okolo nás – fauna (zvieratá voľne žijúce, v ZOO, domáce) a flóra, 
 
- stav životného prostredia (znečistenie zeme, vôd, ovzdušia), prírodné katastrofy. 
 
 
12. Vedecko-technický rozvoj 
- život kedysi a dnes (výdobytky vedy a techniky a životná úroveň, prístroje v domácnosti),
 
- pozoruhodné objavy a vynálezy vedy a techniky,
 
- veda a technika v službách človeka (elektronika, informatika, jadrová fyzika, …).
 
 
13. Človek a spoločnosť 
- morálka (správanie sa mladých a starších ľudí, etická výchova v rodine a v škole), 
 
- spoločenská etiketa – stretnutia, pozdravy a blahoželania, etiketa návštev: dôvody a čas, témy rozhovorov, pohostenie, 
 
- normy a ich porušovanie (morálka a zákon, nedorozumenie a konflikt).
 
 
14. Komunikácia a jej formy 
- typy komunikácie a jej význam (verbálna, neverbálna),
 
- komunikácia v rôznych situáciách (na verejnosti a v súkromí medzi mladými, mladými a staršími, na ulici, v škole, v rodine, v každodennom živote, vo výnimočných situáciách), 
 
- moderné formy komunikácie (mobilný telefón, počítač - elektronická pošta, internet). 
 
 
15. Masmédiá 
- typy masovokomunikačných prostriedkov (ich využitie, výhody, nevýhody), 
 
- tlač (noviny, časopisy, rubriky) - výber, nákup, čítanie – obľúbené články,
 
- rozhlas, televízia (obľúbené typy programov, sledovanosť). 
 
 
16. Mládež a jej svet 
- charakteristika mladých (zovňajšok, móda; vnútorná charakteristika: typické vlastnosti, záujmy), 
 
- postavenie mladých v spoločnosti (práva a povinnosti, možnosti štúdia, práca, mladé rodiny), 
 
- vzťahy medzi rovesníkmi a generačné vzťahy (konflikty - príčiny, prejavy, dôsledky). 
 
 
17. Stravovanie  
- jedlá a nápoje počas dňa (raňajky, obed, večera), obľúbené jedlo,
 
- stravovacie možnosti a zariadenia (stravovanie v škole, doma, v reštaurácii), 
 
- národné kuchyne – zvyky a špeciality (suroviny, jedlá, stolovanie). 
 
 
18. Záľuby, voľný čas a životný štýl 
- možnosti trávenia voľného času,
 
- organizovaný voľný čas (mimoškolské aktivity, krúžky, brigády), 
 
- individuálne záľuby (umenie, kultúra, hudba, knihy, šport, domáce práce, príroda). 
 
 
19. Multikultúrna spoločnosť 
- sviatky − zvyky a tradície (cirkevné a štátne sviatky, folklórne tradície a rôzne podujatia), 
 
- spolunažívanie ľudí rôznych národností v jednej krajine, 
 
- zbližovanie kultúr (kontakty kedysi a dnes), osobné kontakty s inými kultúrami, tolerancia. 
 
 
20. Mestá a miesta  
- dôležité miesta v mojom živote (rodisko, miesto štúdií, miesto trávenia víkendov a prázdnin),
 
- sprevádzanie turistov (privítanie, základné informácie o pobyte), 
 
- turisticky zaujímavé miesta (hrady, zámky, kúpele, jaskyne) a mestá. 
 
 
21. Obliekanie a móda 
- vplyv počasia a podnebia na odievanie,
 
- odev a doplnky na rôzne príležitosti, 
 
- výber oblečenia (móda, vek, vkus, nálada, možnosti), starostlivosť o oblečenie. 
 
 
22. Kniha – priateľ človeka 
- knihy − výber, čítanie,
 
- obľúbený autor a žánre, 
 
- prečítané dielo spisovateľa krajiny, ktorej jazyk sa učím (život a dielo spisovateľa). 
 
 
23. Vzory a ideály 
- pozitívne a negatívne charakterové vlastnosti, ideálny človek, kritériá hodnôt, 
 
- človek, ktorého si vážim,
 
- skutoční a literárni hrdinovia. 
 
 
24. Krajina, ktorej jazyk sa učím 
- krajina a obyvatelia, 
 
- miesto, ktoré by som rád navštívil, 
 
- výnimočnosť, zvyky, tradície a konvencie. 
 
 
25. Slovensko – moja vlasť 
- krajina a obyvatelia, 
 
- miesta, ktoré by som odporučil cudzincom, 
 
- zvyky, tradície, konvencie.
 
 
cieľové požiadavky na maturantov - anglický jazyk, úroveň B1   
 |