Okruhy maturitných tém
 
Ústna forma internej časti maturitnej skúšky z anglického jazyka – úroveň B2 (vyššia úroveň) 
1. Rodina 
- životopis (osobné údaje: meno, bydlisko, dátum a miesto narodenia, rodinný stav, významné momenty v živote), 
 
- členovia rodiny (zovňajšok, charakter, záľuby), 
 
- rodinné vzťahy (vzťahy medzi súrodencami, rodičmi a deťmi, starí rodičia, pomoc v rodine,domáce práce, všedné dni a rodinné oslavy), 
 
- predstavy o svojej budúcej rodine, partnerovi, bývaní, práci,
 
- rodina a spoločnosť (funkcie rodiny, rodina kedysi a dnes, generačné problémy a problémy monoparentálnych rodín, rozvodovosť, nízka pôrodnosť). 
 
 
2. Kultúra a umenie 
- možnosti kultúry v meste a na vidieku (múzeá, výstavy, divadlá, kiná, koncerty, cirkus, tanec), 
 
- obľúbená oblasť kultúry a umenia (žánre, známe osobnosti), 
 
- návšteva kultúrneho podujatia, 
 
- hudobné, filmové, divadelné a folklórne festivaly, atmosféra, 
 
- ďalšie druhy umenia – folklór, maliarstvo, sochárstvo, architektúra - najznámejšie osobnosti.
 
 
3. Šport  
- druhy športu (kolektívne, individuálne, letné a zimné, atraktívne športy, rekreačný a profesionálny šport), 
 
- šport, ktorý ma zaujíma (aktívne, pasívne), dôvody,
 
- význam športu pre rozvoj osobnosti (fyzické a duševné zdravie, vôľové vlastnosti, charakter), 
 
- významné športové podujatia, súťaže, olympijské hry, 
 
- negatívne javy v športe (sláva, peniaze, doping). 
 
 
4. Bývanie 
- môj domov (opis prostredia, v ktorom bývam, vybavenie miestností),
 
- bývanie v meste a na vidieku (výhody a nevýhody), 
 
- ideálne bývanie (vlastné predstavy o bývaní),
 
- domov a jeho význam v živote človeka (kultúra bývania u nás a v iných krajinách),
 
- problém bývania mladých rodín, kúpa a prenájom bytu, deti na sídliskách. 
 
 
5. Obchod a služby  
- nákupné zariadenia (obchody, hypermarkety, trhoviská),
 
- služby (pošta, banka, polícia, čerpacia stanica), 
 
- reklama a vplyv reklamy na zákazníkov, 
 
- druhy a spôsoby nákupu a platenia (katalógový predaj, splátky, týždenný nákup), 
 
- zahraničné výrobky u nás, export slovenských výrobkov.
 
 
6. Starostlivosť o zdravie 
- ľudské telo, 
 
- bežné a civilizačné choroby, úrazy, telesné a fyzické stavy, návšteva u lekára, v lekárni,
 
- zdravý spôsob života (správna životospráva, telesná a duševná hygiena), 
 
- zdravotnícka starostlivosť (prevencia, očkovanie), 
 
- štátne a súkromné zdravotníctvo (zdravotné poistenie, odborní lekári). 
 
 
7. Cestovanie 
- prípravy na cestu, dôvody, cieľ a význam cestovania (za prácou, na dovolenku, služobne), 
 
- dopravné prostriedky (výhody a nevýhody jednotlivých dopravných prostriedkov), 
 
- individuálne a kolektívne cestovanie (spôsob a druhy dopravy, druhy ubytovania, stravovanie), 
 
- cestovanie kedysi a dnes, cestovanie v budúcnosti,
 
- možnosti cestovania do zahraničia.
 
 
8. Vzdelanie 
- školský systém (typy školských zariadení, skúšky, organizácia školského roka, klasifikácia, prázdniny),
 
- vyučovanie (rozvrh hodín, predmety, prestávky, školské stravovanie, aktivity na hodine), 
 
- život žiaka (voľný čas, záľuby, mimoškolské aktivity, brigády, priatelia, vreckové), 
 
- štúdium cudzích jazykov (výmenné pobyty, stáže, jazykové kurzy, au-pair), 
 
- vzťah učiteľa k žiakovi a opačne. 
 
 
9. Zamestnanie 
- typy povolaní (fyzická a duševná práca), voľba povolania, jej motivácia, 
 
- trh práce (ponuka pracovných miest a nezamestnanosť, žiadosť o zamestnanie, profesijný životopis, prijímací pohovor), 
 
- pracovný čas a voľný čas (zdokonaľovanie práce, nové technológie), 
 
- pracovné príležitosti doma a v zahraničí, pracovné podmienky (mzda, sociálna starostlivosť),
 
- kariéra a rodinný život, zamestnanosť žien (materská dovolenka), rekvalifikácia, dôchodcovia.
 
 
10. Vzťahy medzi ľuďmi  
- medziľudské vzťahy (v rodine a v škole, susedské, generačné),
 
- priateľstvo a láska (hodnotový systém, postoje, stretnutia, oslavy),
 
- spoločenské problémy (vzťah spoločnosti a jednotlivcov k postihnutým, závislým a bezdomovcom), 
 
- negatívne javy (agresivita, vandalizmus, egoizmus, ľahostajnosť),
 
- možnosti riešenia konfliktov. 
 
 
11. Človek a príroda  
- ročné obdobia, počasie,
 
- príroda okolo nás – fauna (zvieratá voľne žijúce, v ZOO, domáce) a flóra, 
 
- stav životného prostredia (znečistenie zeme, vôd, ovzdušia), prírodné katastrofy,
 
- ochrana životného prostredia (národné parky, chránené územia, environmentálna výchova),
 
- vplyv životného prostredia na život človeka (poľnohospodárstvo, zdravá výživa, agroturistika). 
 
 
12. Vedecko-technický rozvoj  
- život kedysi a dnes (výdobytky vedy a techniky a životná úroveň, prístroje v domácnosti),
 
- pozoruhodné objavy a vynálezy vedy a techniky, 
 
- veda a technika v službách človeka (elektronika, informatika, jadrová fyzika, …), 
 
- zneužitie vedy a techniky (zbrane, závislosti, násilie, konzumná spoločnosť, civilizačné choroby), 
 
- človek a veda a technika v budúcnosti (nahradenie učiteľa počítačom, deti a počítače, únik mozgov). 
 
 
13. Človek a spoločnosť 
- morálka (správanie sa mladých a starších ľudí, etická výchova v rodine a v škole), 
 
- spoločenská etiketa – stretnutia, pozdravy a blahoželania, etiketa návštev: dôvody a čas, témy rozhovorov, pohostenie, 
 
- normy a ich porušovanie (morálka a zákon, nedorozumenie a konflikt),
 
- prejavy záujmu a pomoci spoluobčanom v núdzi, sponzorstvo a sponzori (dôvody a podoby),
 
- vplyv spoločnosti na rodinu. 
 
 
14. Komunikácia a jej formy 
- typy komunikácie a jej význam (verbálna, neverbálna), 
 
- komunikácia v rôznych situáciách (na verejnosti a v súkromí medzi mladými, mladými a staršími, na ulici, v škole, v rodine, v každodennom živote, vo výnimočných situáciách), 
 
- moderné formy komunikácie (mobilný telefón, počítač - elektronická pošta, internet), 
 
- jazyk ako dorozumievací prostriedok (výučba svetových jazykov, ich využitie, rozšírenosť a využitie cudzích jazykov), 
 
- jazyk štandardný, hovorový, slang, odborný a pod. 
 
 
15. Masmédiá  
- typy masovokomunikačných prostriedkov (ich využitie, výhody, nevýhody),
 
- tlač (noviny, časopisy, rubriky) - výber, nákup, čítanie – obľúbené články, 
 
- rozhlas, televízia (obľúbené typy programov, sledovanosť), 
 
- vplyv masmédií na život jednotlivca, rodiny i spoločnosti, 
 
- internet a jeho vplyv na človeka a spoločnosť. 
 
 
16. Mládež a jej svet  
- charakteristika mladých (zovňajšok, móda; vnútorná charakteristika: typické vlastnosti, záujmy), 
 
- postavenie mladých v spoločnosti (práva a povinnosti, možnosti štúdia, práca, mladé rodiny), 
 
- vzťahy medzi rovesníkmi a generačné vzťahy (konflikty - príčiny, prejavy, dôsledky), 
 
- nezdravé javy v živote mladých (násilie, gamblerstvo, drogy), 
 
- predstavy mladých o budúcnosti (očakávania, túžby, obavy). 
 
 
17. Stravovanie 
- jedlá a nápoje počas dňa (raňajky, obed, večera), obľúbené jedlo, 
 
- stravovacie možnosti a zariadenia (stravovanie v škole, doma, v reštaurácii),
 
- národné kuchyne – zvyky a špeciality (suroviny, jedlá, stolovanie), 
 
- medzinárodné kuchyne (charakteristika, rozdiely, špeciality), 
 
- zdravá kuchyňa (stravovanie detí, návyky, vegetariánstvo, diéty). 
 
 
18. Záľuby, voľný čas a životný štýl 
- možnosti trávenia voľného času, 
 
- organizovaný voľný čas (mimoškolské aktivity, krúžky, brigády), 
 
- individuálne záľuby (umenie, kultúra, hudba, knihy, šport, domáce práce, príroda), 
 
- vplyv zmien spoločnosti na trávenie voľného času (kedysi a dnes), 
 
- trávenie voľného času rôznych vekových kategórií. 
 
 
19. Multikultúrna spoločnosť  
- sviatky - zvyky a tradície (cirkevné a štátne sviatky, folklórne tradície a rôzne podujatia), 
 
- spolunažívanie ľudí rôznych národností v jednej krajine, 
 
- zbližovanie kultúr (kontakty kedysi a dnes), osobné kontakty s inými kultúrami, tolerancia, 
 
- negatívne javy (rasová diskriminácia, intolerancia, vzťah k menšinám), 
 
- kultúrne hodnoty iných národov, spolužitie v Európe.
 
 
20. Mestá a miesta 
- dôležité miesta v mojom živote (rodisko, miesto štúdií, miesto trávenia víkendov a prázdnin), 
 
- sprevádzanie turistov (privítanie, základné informácie o pobyte),
 
- turisticky zaujímavé miesta (hrady, zámky, kúpele, jaskyne) a mestá, 
 
- miesto vhodné na oddych a miesto na spoločenské vyžitie, 
 
- miesto mojich snov.
 
 
21. Obliekanie a móda 
- vplyv počasia a podnebia na odievanie, 
 
- odev a doplnky na rôzne príležitosti, 
 
- výber oblečenia (móda, vek, vkus, nálada, možnosti), starostlivosť o oblečenie, 
 
- módne trendy - farby, tvorcovia, módne prehliadky, 
 
- “Šaty robia človeka”, šaty na mieru alebo konfekcia (v obchode s odevmi, u krajčíra). 
 
 
22. Kniha – priateľ človeka 
- knihy - výber, čítanie, 
 
- obľúbený autor a žánre, 
 
- prečítané dielo spisovateľa krajiny, ktorej jazyk sa učím (život a dielo spisovateľa), 
 
- nositelia Nobelovej ceny za literatúru a ich diela, 
 
- kríza v čítaní beletrie (príčiny, kupovanie kníh, služby knižníc, inštitútov).
 
 
23. Vzory a ideály  
- pozitívne a negatívne charakterové vlastnosti, ideálny človek, kritériá hodnôt, 
 
- človek, ktorého si vážim, 
 
- skutoční a literárni hrdinovia,
 
- hrdinom sa človek nerodí, ale sa ním stáva (konanie človeka v hraničnej situácii),
 
- ja ako hrdina. 
 
 
24. Krajina, ktorej jazyk sa učím  
- krajina a obyvatelia, 
 
- miesto, ktoré by som rád navštívil, 
 
- výnimočnosť, zvyky, tradície a konvencie, 
 
- stereotypy a predsudky, 
 
- zjednotená Európa. 
 
 
25. Slovensko – moja vlasť  
- krajina a obyvatelia, 
 
- miesta, ktoré by som odporučil cudzincom,
 
- zvyky, tradície, konvencie, 
 
- stereotypy a predsudky, 
 
- miesto Slovenska v zjednotenej Európe. 
 
 
cieľové požiadavky na maturantov - anglický jazyk, úroveň B2   
 |